Adaptačný proces
Vstup dieťaťa do MŠ
Vstup dieťaťa do MŠ je jeho prvým krokom do spoločnosti. Ten prináša so sebou množstvo zmien, s ktorými sa dieťa musí vyrovnať. Problémy však nemá len dieťa, ale i rodičia a v neposlednej miere i učiteľky MŠ, napriek tomu, že sa môžu oprieť o profesionálne skúsenosti. Ťažkosti pri začleňovaní sa do kolektívu sú individuálne, vychádzajú z predchádzajúcich skúseností a osobnosti toho ktorého jedinca.
Hľadáme spolu cestu, ako tento problém zmierniť.
Adaptačný proces prebieha jednotlivými etapami
Orientačná etapa
Dieťa v MŠ
- stavia sa do úlohy pozorovateľa
- spracováva množstvo podnetov a problémov
- nepokúša sa nadviazať kontakt s rovesníkmi
- nezaujíma sa o ich aktivity
- rozpráva ticho, jednoslabične alebo vôbec
- nehrá sa, a ak áno, tak nie veľmi intenzívne
- je uzavreté, zdržanlivé
Dieťa doma
- prežíva to, čo dospelí po namáhavom dni
- je neisté, unavené hlukom a množstvom podnetov
- túži po kľude, chce si odpočinúť
- obmedzuje mnohé zo svojich činností, s ktorými sa zaoberal pred vstupom do MŠ
- zje všetko, čo pred neho predložíte, pretože jedlo v MŠ odmietlo
- potrebujú spracovať svoje dojmy a zážitky
Úloha rodiča
- nelúčiť sa s dieťaťom dlho - pri dlhom lúčení dieťa zneistie, nakoľko neobvyklé správanie rodiča podporí jeho strach
- ak má možnosť, ponechá dieťa dopoludnia v MŠ a poobede si ho vyzdvihne
- po návšteve v MŠ dá dieťaťu možnosť odpočinku
- nezaťažuje dieťa väčšími aktivitami - nákupom, prechádzkami, pobytom na ihrisku atď.
- nezaťažuje dieťa inými životnými zmenami - sťahovanie, narodenie súrodenca, nezhodami v rodine atď.
- zosúladí poriadok doma s poriadkom v MŠ
- neprerušuje pobyt v MŠ
Úloha učiteľky
- rešpektuje u dieťaťa úlohu "pozorovateľa"
- podporuje konanie dieťaťa
- pomocou hier umožňuje prijímanie informácií
- sprostredkuje dieťaťu najdôležitejšie pravidlá a normy správania
- oboznámi dieťa s najdôležitejšími priestormi - trieda, umyváreň, WC, jedáleň, spálňa
- dovolí dieťaťu ponechať obľúbenú hračku, vec (cumeľ z domu)
- vytvorí priestor na odpočinok
- umožní spoločný pobyt s "pevným bodom" - kamarát, súrodenec, ak to dieťa potrebuje
- na konci týždňa rozohrá zaujímavú hru na pokračovanie
Obdobie presadenie sa
Dieťa v MŠ
- je ochotné podniknúť prvé pokusy o kontakt s rovesníkmi
- pokúša sa presadiť v skupine
- začína viac komunikovať
- hľadá ochranu u dospelých, ak má ťažkosti s rovesníkmi
- rýchlo sa unaví spory medzi deťmi pri presadzovaní sa v skupine
- snaží sa upútať pozornosť všetkými prostriedkami
- vyberá si len jedlá z domu, naďalej málo je
Dieťa doma
- pôsobí nevyrovnane
- často sa mení jeho nálada
- pokúša sa upútať pozornosť všetkými prostriedkami
- plače, ak chcú rodičia odísť - keď zabezpečuje dozor jeho známa osoba
- je odmietavé, chce opak toho, čo sa mu ponúka
- odvráva
- ráno je plačlivé, i keď šlo večer skoro spať
Úloha rodiča
- neprerušuje pobyt v MŠ
- nelúči sa s dieťaťom dlho
- nezaťažuje dieťa väčšími aktivitami, podporuje priateľstvá v MŠ na ihrisku, doma
- rešpektuje správanie dieťaťa
Úloha učiteľky
- upevňuje normy a pravidlá správania v MŠ
- oboznamuje dieťa s ostatnými zamestnancami MŠ
- oboznamuje dieťa s ďalšími priestormi MŠ - dvor ...
- pomáha pri riešení konfliktov, predchádza im
- nemení pravidlá a normy správania sa v MŠ - zosúladenie pôsobenia obidvoch učiteliek v triede
- dovolí dieťaťu ponechať si obľúbenú vec, hračku z domu
Ukľudnenie, vyrovnanie
Dieťa v MŠ
- správanie dieťaťa sa blíži k norme
- je istejšie v priestoroch MŠ, podriaďuje sa normám a pravidlám správania sa v MŠ
- prejavuje deťom svoju náklonnosť
- zaujíma sa o aktivity iných detí
- napodobňuje vzory
- začína lepšie jesť, odmieta len neobľúbené jedlá
Dieťa doma
- dieťa je telesne vyčerpané
- rýchlo sa unaví
- pôsobí ako "duchom neprítomné"
- nepokúša sa večer zostať dlho hore
- je duševne ľahostajné
Úloha rodiča
- neprerušuje pobyt v MŠ, podľa možnosti ani na jeden deň
- podporuje nové priateľstvá v MŠ - doma, na ihrisku, v parku
- zaujíma sa o pekné zážitky prežité v MŠ
- predlžuje pobyt v MŠ i na popoludnie
- rešpektuje psychosomatickú záťaž u dieťaťa
Úloha učiteľky
- upevňuje normy a pravidlá správania
- zapája dieťa do činnosti vo väčšej miere
Prechod dieťaťa z rodiny do MŠ uľahčíte i tým, že nebudete rozoberať s dieťaťom vlastné obavy z jeho adaptácie v MŠ. Často sa stáva, že dieťa je pokojné, ale keď zbadá, že rodič je neistý, ba má slzy v očiach, nechápavo sa rozplače.
Prechod do nového prostredia mu uľahčíte aj tým, že ho budete pravdivo informovať o dianí a o živote v MŠ. pred pravidelnou dochádzkou do MŠ je vhodné zosúladiť denný domáci poriadok s denným poriadkom v MŠ.
Dieťa je istejšie a slobodnejšie, ak má osvojené hygienické návyky a zručnosti pri starostlivosti o svoju osobu – obliekanie, obúvanie, použitie vreckovky, toaletného papiera …
Nerobte už odteraz za svoje deti to, čo môžu urobiť samé. Dôverujte im, určite to zvládnu, pokiaľ ich k tomu slovne povzbudíte